Af Lotte Seheim, journalist, livsnyder og Livja-stifter
Hvorfor mig? er en gribende og anderledes teaterforestilling, der fra første replik handler om at være menneske. Stykket handler også om at få kræft eller stå ved siden af en, der får det. Og om at sætte ord på nogle af alle de svære ting.
Forestillingen består af en række ærlige og livsbekræftende scener, der tegner en fin mosaik af en kræftramt kvindes liv.
Kvinden kunne være dig og mig. Hun er et menneske, der er os alle sammen. Uanset om du er hende, der bliver ramt af kræft. Ham, der står ved siden af. Eller børnene, kollegerne, chefen eller hende, vi tilfældigt møder i toget.
”Stykket er til os allesammen. Det er en forestilling, der skal få os til at reflektere over, hvad det vil sige at være menneske, når man får kræft,” fortæller stykkets eneste medvirkende, skuespiller Christina Selden.
Christina Selden har udviklet Hvorfor mig? sammen med den prisvindende dramatiker og instruktør Kamilla Wargo Brekling.
Modet til at leve
Selvom kræft er udgangspunktet for forestillingen Hvorfor mig? så roterer stykket også om essensen i livet selv.
Forestillingen handler om at finde og gribe modet til at være i livet og få det bedste ud af det nu og her, uanset hvor kort eller langt det bliver. Om at være i den ultimative usikkerhed, hvor man står på kanten af livet og er fanget i den allerstørste modsætning: Man er så skræmt af at være tæt på at miste livet, at man er bange for at leve det.
Præcis dér møder Christina Selden os i Hvorfor mig? Midt i alle tankerne om operation, kemoterapi, uvished og det sårbare håb om mere liv. Og hun har en klar opfordring til os:
”Brug nu dit liv! Lad være med at være karrig med dig selv. Vær ligeglad med, hvad andre synes om dig. Gør, hvad du vil og har lyst til.”
”Find ind til der, hvor du er dig selv – og stå ved dig selv. Lev levet, så du er lykkelig, og sig fra, når du ikke føler, du har dig selv med.”
”Hvis der er noget, vi er bange for, så er vi nødt til at se frygten i øjnene og kaste os ud i det. Vi skal tage nogle chancer i livet. Vi skal leve. Vi skal gøre ting. Det værste, der kan ske er, at vi ikke lykkes eller får en kold afvaskning, når vi prøver.”
”Jeg har en god ven, der hver gang hun står i en ny situation altid spørger: Kan jeg dø af det? Nej, det tror jeg ikke, jeg kan. For der har jeg været.”
Sæt ord på det, der er svært
Forestillingen sætter i en nænsom vekslen mellem alvor og humor ord på noget af alt det, der er svært og opfordrer os til at tale om vores tanker. Ansporer os til at kysse tabuerne og til at sige farvel til den konsensus, der er om, at kræft er noget du dør af og døden ikke er noget, vi taler om.
”Rigtig mange af os har svært ved at tale om både kræft og død. Måske af angst for at sige det højt, for så er vi nødt til at forholde os til det.”
”Vi har svært ved at tale om vores kræftforløb, fordi vi bliver mindet om vores egen dødelighed, og den aner vi ikke, hvad vi skal stille op med. Måske er vi ligefrem angste for, at hvis vi siger det højt, så kommer det til at ske,” funderer Christina Selden.
”Jeg vil rigtig gerne have, at så mange som muligt af dem, der ser forestillingen, går ud og taler om det her. Jeg håber inderligt, at de vil holde op med at være så bange for at tale om deres egen sygdom eller for at gå hen til én, der er ramt og tale med hende om det.”
”Tal med hinanden! Tal med nogen og lad være med at være lukket omkring dit eget kræftforløb og andre, der får kræft.”
”Når man bliver ramt af kræft eller en anden livstruende sygdom, så gør det noget ved os. Vi begynder at bruge vores liv på en anden måde, og det har vi brug for at tale med andre om.”
”Lad os tale om det i stedet for at tie det ihjel.”
Hvorfor nu Hvorfor mig?
Hver 3. dansker får kræft i løbet af livet, og hver 8. kvinde rammes af brystkræft. Årligt får godt 35.000 danskere stillet en kræftdiagnose.
Stykket hedder Hvorfor mig? fordi, det er lige præcis det spørgsmål mange kræftramte stiller, når de får sygdommen.
Hvorfor er det lige dem, der bliver ramt? Hvad har de gjort forkert? Hvad kunne de have gjort anderledes? Har de fået børn for sent? Har de spist forkert? Har de motioneret for lidt?
”Jeg stillede selv alle de spørgsmål, da jeg blev syg,” fortæller Christina Selden, der har haft brystkræft og derfor har en særlig vej ind i rollen i Hvorfor mig?
”Noget er hentet i mit eget forløb og andet kommer fra de mennesker, jeg mødte på min vej gennem forløbet og som selv har haft kræft.”
”Der er ingen tvivl om, at denne forestilling ligger mit hjerte meget nært. Den har været vigtig for mig at lave. Ikke for min egen skyld, men fordi den indeholder så mange vigtige ting for os alle sammen.”
”Selv om forestillingen udspringer af egne erfaringer, så er den hverken terapi eller min historie fra start til slut. Den har som sådan ikke noget med mig at gøre. Den er større end mig. Den er almen, fordi den handler om os alle sammen.”
Stykket foregår i lyset
Normalt kan du sidde i teatersalens mørke og gemme dig lidt. Alt lyset er rettet mod scenen, der har sin scenografi og et antal rekvisitter.
Sådan er det ikke med Hvorfor mig?
Her er der intet skarpt lys – der er rummets lys, og de eneste rekvisitter, du ser, er en stol, en taske og en frakke – og så Christina Selden.
Hun kan se publikum gennem hele forestillingen, uanset hvor de sidder. Og vi kan se hinanden.
”Jeg kan se, at folk sidder og nikker undervejs i forestillingen, fordi de godt kender det, jeg giver dem. Nogle gange svarer de på de spørgsmål, jeg stiller. Jeg ser også, når nogen græder.”
”Når man er skuespiller, er det enormt vigtigt, at der er genklang og at dem, man spiller for, føler sig ramt og kan genkende noget fra deres eget liv. Det kan jeg se mit publikum kan, og det er enormt bevægende.”
”Det bliver så tydeligt for mig, hvor vigtigt det er, at folk får lov at sidde og fordybe sig i et emne, der berører så mange og har så stor indflydelse på den måde, vi er i livet på. Lige der, hvor vi skal forholde os til de her ting, der er alt andet end lette.”
”Vi er alle sammen på vej mod døden – spørgsmålet er, hvordan vi kommer derhen. Og lige så meget, hvordan vi forholder os til bevidstheden om at vi skal dø.”
Se forestillingen eller få den ud, hvor du er
Hvorfor mig? er produceret af Teater V i Valby, hvor den spiller igen 27., 28. og 29. oktober 2023 kl. 18.
Du kan købe billet til forestillingen gennem dette link.
Men forestillingen spiller ikke kun i hovedstaden.
Den bliver sendt ud og rundt i landet. Til patientforeninger, arbejdspladser, hospitaler, plejecentre, organisationer, biblioteker og alle andre steder, der gerne vil tage hul på dialogen.
Hvorfor mig? er f.eks. oplagt på arbejdspladser.
”Der er mange, der ikke taler med den kollega eller ansatte, der får kræft, fordi det er for svært.”
”Det behøver ikke være svært. Det kræver dog, at man slipper sin berøringsangst og går over til hende og spørger, hvordan det går og hvordan det er at være hende lige nu.”
”Jeg håber, at Hvorfor mig? kan bryde isen og gøre det lettere for alle parter – både for den kræftramte og dem, der står omkring hende.”
Stykket er også relevant for patientforeninger, der kan kombinere forestillingen med en snak bagefter, hvor også en sundhedsfaglig person deltager.
Praktiske oplysninger
Hvorfor mig? kan opføres ALLE steder, fordi den ikke kræver et særligt rum og masser af teknik, der skal sættes op.
Den kan også spilles med forskellig længde alt efter, hvad der ønskes.
Kontakt Teater V og find ud af, hvordan og hvornår din arbejdsplads, forening med flere kan få Christina Selden forbi med forestillingen Hvorfor mig?